Divadlo

Valjean, krásná Fantine a barikádníci jsou zpátky v Praze: Jak se povedli Bídníci v Goje?

Příští den, Píseň samotářky i Knížka snů, kdo by neznal tyto krásné skladby z muzikálu Les Misérables neboli Bídníci, který je slavný po celém světě. Nyní se tento titul po několika letech opět vrátil na pražská jeviště. Zajdete se podívat?

HradyCZ jsou zpátky! Užijete si je také ve středních Čechách s Lucií

Klasika se silným příběhem

Aktuálně se Bídníci hrají v Goja Music Hall na pražském Výstavišti. V režii Petra Novotného, s honosnými kostýmy Lucie Loosové a scénou Daniela Dvořáka (spolu s projekcemi) tu ožívá dílo, pod kterým jsou podepsáni autoři Claude-Michel Schönberg, Alain Boublil a Jean-Marc Natel. A samozřejmě se v jeho příběhu můžeme opřít o knižní předlohu z pera francouzského velikána Victora Huga.

Jsem si jistá, že základní zápletku a hlavní postavy jistě znáte z řady filmových verzí, ale pro jistotu vám připomenu, že sledujeme především osud muže jménem Jean Valjean. Kdysi měl hlad a ukradl chléb, za což byl odsouzen k dlouhému trestu v krutém vězení. Dokonce i po propuštění měl ale stále cejch zločince a v jednom kuse na jakoukoliv jeho chybu čekal i inspektor Javert. Valjeanovi se ale podařilo změnit svou životní cestu a pod jiným jménem vybudovat úspěšnou továrnu a stát se starostou jednoho městečka. Dbal na to, aby i jeho obyvatelé a zaměstnanci továrny žili spořádaným životem, jenže na to doplatila mladá a krásná Fantine, protože dostala výpověď, když vyšlo najevo, že je svobodná matka. Protože musela i dál posílat peníze na výchovu své dcerky Cosette, spadla až na nejhlubší dno. Valjean jí podává pomocnou ruku, a ačkoliv už ji nedokáže vyrvat ze spárů smrti, slíbí, že se postará o Cosette. To také splní a z malé zanedbané holčičky, o níž dosud ne moc dobře pečovali manželé Thénardierovi, vyrůstá mladá slečna. Zrovna v době, kdy prožívá první lásku a její milý Marius spolu s přáteli bojuje na barikádách za svobodnější Francii, se ale Valjean a Javert znovu potkávají. Kdo z pomyslného souboje vyjde vítězně? A dojde mladá láska svého štěstí? To se dozvíte v divadle a tušíme, že by se vám tam mohl hodit i nějaký ten kapesníček.

Muzikál Bídníci se pyšní nádhernou hudbou, kterou nám v GoJe představí živý orchestr. Další předností je pak české přebásnění Zdeňka Borovce, které je plné zajímavých obratů, působí velmi poeticky, a přesto zůstává nadčasové a skvěle vystihuje i myšlenky, které by měly být v tomto díle obsaženy.

Pražské Návraty Tima Burtona: Nakoukněte do světa Sweeneyho, střihorukého Edwarda i seriálové Wednesday

Hvězdy Fantoma a Pretty Woman

Pro mě osobně se jednalo o první uvedení Bídníků, které jsem navštívila „naživo“ v divadle, ačkoliv filmovou verzi i knižní předlohu jsem již znala dopředu. V mých očích se v tomto případě rozhodně povedlo i obsazení. Když se mě doma ptali, jestli „tam hraje někdo, koho znají“, tak jsem musela připustit, že zrovna u alternací, které jsem měla já, tomu tak nebylo. Ovšem jelikož do divadla by se správně ani nemělo „na velká jména“ chodit, ocenila jsem se, že Bídníci v tomto směru nijak netlačili na pilu a neobsazovali JEN celebrity, ale především kvalitní muzikálové umělce a především takové osobnosti, které se do daných rolí dle mého perfektně hodily.

V první řadě se jednalo o Petra Gazdíka, který se ujal role Jeana Valjeana. S touto úlohou má už ostatně letité zkušenosti (podobně jako alternující David Uličník), jinak se věnuje též režii a překladu. Nejvíc ho jistě znají divadelní příznivci z Brna, jelikož účinkuje v místním Městském divadle Brno (v současnosti muzikál Pretty Woman).

Coby Fantine jsem měla možnost vidět skvělou Moniku Sommerovou (alternací je Kateřina Brožová), kterou možná budete znát coby Christine z Fantoma opery, tedy titulu, který se v GoJe uváděl před Bídníky.

Podepište smlouvu s ďáblem: Muzikál Doktor Faust v sobě nese silné poselství

Slza díky Samotářce

Zákon zde představuje Javert v podání (*vždy jako první uvedena alternace, kterou jsem viděla já) Josefa Štágra / Radima Schwaba. Škoda že nezatkne třeba Thénardierovy, na nichž se do sytosti vyřádili Renáta Podlipská / Venuše Dvořáková a Petr Matuszek / Bronislav Kotiš / Jan Urban. Letos v září a říjnu se navíc v roli paní Thénardierové představí i speciální host – známá zpěvačka Monika Absolonová.

Nechybí ani zástupci mladé generace, studenta Maria hrají Lukáš Randák / Tomáš Löbl, jeho kamaráda Enjolrase Tomáš Vaněk / Štěpán Komárek. Dámy mají mít sice přednost, ale vyšlo to tak, že s nimi naopak budeme text uzavírat. Mariovu lásku Cosette hrají Adéla Haviar / Natálie Grossová, slza vám ale zřejmě ukápne především po sólovém výstupu nešťastnice Eponine, která Maria rovněž miluje, aniž by o tom věděl. Zde exceluje Felicita Prokešová, kterou jsem měla možnost vidět já. Alternací ovšem je rovněž skvělá Kateřina Herčíková.

Všem dohromady (i spolu s těmi, které už jsem nezmínila) se podařilo oživit literární postavy skvělého literárního díla. Díky tomu jim zase jednou vrátí hlas a my se můžeme přesvědčit o tom, jak to možná kdysi na světě vypadalo a jak to vlastně v mnoha ohledech vypadá i dnes.

Související obrázky: