Antičtí hrdinové, Penkova píseň O bláznech a několik bohyní: Co vše přináší muzikál Troja?
Nerozvážná láska Parida a Heleny Trojské, deset let bojů, mocný Achilles, rozvážný Hektor, vlídný král Priamos, vychytralý Odysseus a slavný dřevěný kůň – to vše jsou ingredience příběhu města Troja, nově i muzikálu, uváděném v pražském Divadle Broadway.
Uhnaná Hřebíčková a taxikářka Vlasáková jako rytíř na bílém koni: Jaká je Matka v trapu?
3 hodiny v divadle
Mnoho z vás jistě dobře zná velkofilm Troja z roku 2004, kde si zahráli například Orlando Bloom, Eric Bana či Brad Pitt. Existuje ale daleko víc podob tohoto příběhu a jak už jste možná zaslechli, od února 2024 se u nás hraje i muzikál s názvem Troja. Co od něj můžete čekat?
V první řadě, téměř 3hodinové představení, takže pokud se do Divadla Broadway vypravíte, obrňte se trpělivostí. Scénář Libora Vaculíka, který Troju rovněž zrežíroval, nám servíruje vesměs všechny důležité momenty a okolnosti trojského konfliktu, který se rozhořel původně kvůli kráse Heleny Trojské. Tu jejímu muži »odloudil« Paris. A nebo to spíš bylo proto, že si na cestu vzal i pokladnici plnou peněz?
Především první polovina představení působí pocitově velmi zdlouhavě, druhá už je o poznání příjemnější, ovšem na druhou stranu právě v ní narazíme i na čísla, která byla v mých očích pro děj nedůležitá, neřkuli dokonce naprosto zbytečná – především mám na mysli scény opilých vojáků a také píseň kolem rybářů a zlaté rybičky.
Vojtek se mění v Céline Dion i slovenskou babku: Narodil se Otec v šestinedělí
Penkova píseň
Příběh doplňuje také velká řada hudebních čísel, přičemž na písních se podílelo poměrně dost autorů hudby, a to Marcus Tran, Zdeněk Hrubý, Bohouš Josef, Michal Penk, David Deyl a Reinhard Mey.
Pozorný divák si jistě všimne, že první polovinu uzavírá melodie Michala Penka, přičemž se jedná jen o nově přetextovanou píseň O bláznech. Nutno ale dodat, že příliš nevyčnívá a naopak patří k těm skladbám, které si člověk snáze zapamatuje. O všechny texty k Troje se postaral Václav Kopta a povedlo se mu ve většině případů dobře dokreslit atmosféru daných scén. Kladně pak hodnotím především textaci poslední písně představení, která tak trochu Troju přibližuje do dnešní doby. Za mě se jedná o vůbec nejsilnější moment.
Hudebně je pak Troja celkově dost pelmel různých stylů, kombinuje v sobě velmi moderní skladby, rockové písně a romantické duety či popově laděná sóla jednotlivých hrdinů, ale občas se dočkáme i jakési filmové majestátní hudby, případně nám krev v těle rozproudí chvíle, kdy dochází k symbióze hudby s choreografiemi bojových scén. Veškeré choreografie měla na starosti Anet Antošová a leckdy je to opravdu skvělá podívaná, rovněž Petr Nůsek, co měl na starosti šerm v bojových scénách, je zárukou, že veškeré souboje jsou skutečně napínavé, a to i v případě, že už moc dobře víme, kdo z nich vyjde vítězně a kdo ne.
Nádhera na jevišti
Zbroje a tuniky pánů, krásné a vzdušné róby dam, hrající všemi barvami, to vše dal dohromady kostýmní výtvarník Roman Šolc. Producent divadla rád zmiňuje, kolik peněz na látky z ciziny padlo, ale zde to byla skutečně dobrá investice, jelikož že se jedná o kvalitu, poznáte bez váhání.
Stejně tak přesvědčivá je většina projekcí Petra Hlouška, co nás přenáší do dob slavné Troji. Mohutné stavby, bitvy, posléze ruiny, které olizují plameny, to vše díky nim spatříme. Snad jen při námluvách Parida a Heleny se ocitáme v jakési zahradě, kde mě zarazil špičatý strom, zdánlivě jehličnatý. Skoro mi to připadalo, že je zasněžený a ozdobený jako vánoční stromek, což by tedy iluzi historického příběhu dost narušilo. Když se ale posléze noc proměnila v den a projekci prozářilo umělé sluníčko, už to takto nepůsobilo.
Co se týče obsazení, Troja je plná různých postav, a tak Divadlo Broadway muselo povolat skutečně velkou řadu osobností z pole muzikálů – ať již matadory tohoto žánru či nováčky a méně známé, přesto rovněž velmi talentované tváře.
Plán rozvoje vzdělávání na Mladoboleslavsku vstoupil do své čtvrté etapy
Peroutka, Boho, Vojtek a další
Vše začíná v objetí Parida (Vojtěch Drahokoupil, Ondřej Havel či Milan Peroutka) a Heleny (Jana Koptová, Jitka Boho, Felicita Prokešová), jejich vztah ale znamená potíže pro mnohé, včetně Paridova bratra Hektora (Josef Vágner, Ondřej Bábor, Martin Šemík) a jeho ženu Andromache (Michaela Štiková Gemrotová, Alžbeta Bartošová, Markéta Schimmerová Procházková) i jejich malého synka. Lásku i dítě by si do života přála i služebná Hemina (Andrea Holá, Pavlína Ďuriačová, Elis Ochmanová), ale není jí přáno. Král Priamos (Ladislav Spilka, Oldřich Kříž, Bořek Slezáček) má sice syny dva, ale tuší, že válka ho o ně může připravit.
Také Sparta potřebuje svého krále, tím je Menelaos (Josef Vojtek, Ladislav Spilka, Bohouš Josef), který do války táhne také proto, že o ledacos přišel. Bratrskou pomoc mu nabízí mykénský vládce Agamemnon (Marian Vojtko, Bohuš Matuš, Tomáš Trapl), možná ale konflikt hraje do karet i jemu samotnému, aby se obohatil.
Není divu, že se leckomu ani nechce pod takovými panovníky bojovat, Odysseus (Tomáš Novotný, Petr Vondráček, Petr Ryšavý) vždy hledá cestu, aby se vlk nažral a koza zůstala celá. Dokonce se snaží získat na svou stranu i Achilla (Peter Pecha, Jan Kopečný, Ondřej Bábor), pro něj je ale na prvním místě to, co slíbí svým bližním. Především miluje svou dívku Briseovnu (Nelly Řehořová, Nikola Ďuricová, Karolína Tothová), která je navíc na Troju sama napojená příbuzenskými vztahy. Silné pouto má ale i k bratranci Patroklovi (Petr Cemper, Vojtěch Flígr, Jakub Novotný). A abych nezapomněla, dění občas okomentuje i mocný hlas ze záznamu – Jan Kanyza coby vypravěč skutečně zní, jako by k nám promlouval z bájného Olympu.
Hodně prostoru je věnováno Achillovi, přesto si divák jistě sám v početné skupině jmen a osudů vybere, kdo je mu nakonec nejsympatičtější. V mém případě to byly jednoznačně ženské postavy v čele s Heminou (kterou v den mé návštěvy ztvárnila Andrea Holá). Tři bohyně Afrodité, Athénu a Héru tu sice až na jakýsi náznak v samotném úvodu nespatříme, ovšem Hemina, Andromache, Briseovna i Helena nám to vynahradí. To jsou tedy ty pravé bohyně tohoto představení, které má Divadlo Broadway na programu například 31. března či na začátku dubna. Jen pozor, bývá velmi rychle vyprodáno…