DivadloNepropásněteVánoceZajímavosti z kraje

Anděl Páně přilétl do Karlína: Ďábelsky skvělý Lambora a pár zázraků

Instantní vánoční atmosféra v novém kabátě a naživo. Jaký je Anděl Páně v Hudebním divadle Karlín?

V obchodech už mají vánoční sortiment připravený, pomalu je čas naladit se na svátky i nějakou tou pohádkou. Co takhle oblíbený Anděl Páně, kterého v roce 2005 natočil režisér Jiří Strach podle předlohy Lucie Konášové a do hlavních rolí obsadil Ivana Trojana jako anděla Petronela a Jiřího Dvořáka coby charismatického čerta Uriáše. Dále vsadil na půvab a něžnost Zuzany Kajnarové a pohledného Davida Švehlíka. Za záporáky zvolil Oldřicha Navrátila a Zuzanu Stivínovou, naopak nebesa obsadili Jiří Bartoška v roli Pána Boha a Klára Issová coby Panna Marie. Jenže teď už na Anděla Páně můžeme vyrazit i do divadla, a to v muzikálové podobě z pera skladatele Ondřeje Gregora Brzobohatého.

Senioři a ZTP za zvýhodněnou cenu. Boleslavský Cinestar vás zve na projekci

Boží ďábel i anděl

Na jeviště spolu s autorkou libreta Lucií Konášovou, dramaturgem Adamem Novákem, choreografkou Ivanou Hannichovou a režisérem Martinem Čičvákem přenesli příběh na jeviště Hudebního divadla Karlín. Premiéra proběhla 26. října, ale několik generálek a představení se odehrálo již předtím. Já tak tuto muzikálovou novinku navštívila již den předem.

Samozřejmě, na divadle už ve známých rolích vídáme herce jiné. Můžu ale říct, že vybráni byli skvěle. Vždy vám sem uvedu všechny alternace, přičemž první z jmenovaných bude značit to obsazení, které jsem zastihla já. Jako nezbedný a nešikovný anděl Petronel se alternují Filip Hořejš a Ondřej Rychlý. První z nich je už tak trochu muzikálový matador, viděla jsem ho například v Rebelech, Starcích na chmelu či v menších rolích v představeních Divadla Lucie Bílé. Jako Petronela jsem si ho v podstatě vysnila, a tak jsem ráda, že se mi to splnilo. Pěvecky skvělý, navíc energický a vtipný. Velmi bych byla zvědavá a Ondřeje Rychlého, kterého jsem zatím nikdy na divadle neviděla, znám ho spíše ze seriálových rolí. Jsem si ale jistá, že toho dost podědil po otci Petru Rychlém, a tak vlastně nemám strach. Bude to také skvělý komediant. 

Parťákem Petronela jsou Uriášové Marek Lambora a Jan Sklenář. Také perfektní cast, přičemž pokud znáte Marka třeba jen coby Janka ze Slunečné, je nejvyšší čas vyrazit na něj i do divadla a přesvědčit se, že naživo je mnohem víc okouzlující. Navíc v této roli předvede i perfektní zpěv a odhalí i svou komediální stránku, díky níž je Uriáš pěkně poťouchlé čertisko. A vlastně se Petronelovi nemůžete divit, že mu naletěl.

Ústa pravdy, oči světla a ucho tajemství… Kde najdeme skalní reliéfy z pohádky Princezna zakletá v čase?

Láska a dvě štěnice v kožichu

Romantickou linku v pohádce tvoří chudá Dorotka a (zatím) bohatý pan hrabě jménem Maxmilián. Zajímavé je, že zatímco ve filmu byla Dorotka světlovlasá, na divadle dostaly šanci hned tři tmavovlásky – Ines Ben Ahmed, Kateřina Marie Fialová a Kristýna Daňhelová. První z nich hraj v muzikálech už od dětství, a tak jsem ráda, že dostala prostor i poté, co vyrostla z dětských střevíčků. Další dvě dámy jsou rovněž skvělé a ráda bych je v budoucnu také viděla, zejména pak Kristýnu, která je mimochodem výborná také v Legendě jménem Holmes (což je titul, co už pomalu zatahuje oponu, takže byste měli zajít i na něj :)) a mnoho příležitostí pak má také v Městském divadle v Brně (Matilda, Jane Eyrová, Velký Gatsby, Děvět křížů apod.).

Do Maxmiliána a žebráka se převtělují i Roman Tomeš a Lukáš Janota, navíc mají v představení ještě jednu bonusovou roli na začátku, která má tak šílenou vizáž, že ji rozhodně nepřehlédnete. Také Lukáš je divákům známý z MdB a rovněž z „Holmese“, kde ztvárňuje právě titulního hrdinu a jeho autora, Arthura Conana Doyla, v alternaci s Ondřejem Gregorem Brzobohatým (a dříve s Vojtou Dykem). Já viděla Romana Tomeše a jako obvykle si mě získal úchvatným zpěvem náročných partů a také obrovskou dávkou pozitivní energie, kterou do role vložil. Jeho nadšení, když se podaří nějaký ten zázrak a on je zase blíž Dorotce, bylo skoro až nakažlivé. A i když je kníže zpočátku floutek, časem si ho stejně zamilujete.

Dvě štěnice v pomyslném hraběcím kožichu jsou správce a klíčnice, tedy Viktor Javořík či Petr Vaněk a Anna Fialová nebo Karolína Vágnerová. Jejich úlohy jsou vykreslené skoro až jako karikatury, a tak mají herci prostor se vyřádit. Především Anna Fialová zde ukazuje naprostý protiklad ke svým obvyklým rolím, je to správná záporačka a umí i pobavit.

Roztančené divadlo se vrací: Na parketu zazáří i držitelka Thálie Holišová

Stepující Bůh

Koho jiného si představit v roli hodné a elegantní Panny Marie, která je ale především milující maminkou Ježíška (Tobiáš Skružný / Prokop Křenek / Filip Procházka), co se občas musí uchýlit i k silnějšímu slovu? Radka Coufalová i Veronika Khek Kubařová v sobě mají cosi andělského a jsou obě neskutečně krásné.

Protipólem je jim samozřejmě Pán Bůh, kterého bez alternace hraje Jiří Korn. Tváří se jako dobrák, ale běda, jestli ho naštvete, protože z něj přece blbce nikdo dělat nebude. Scénář mu předepsal samozřejmě i jedno stepařské číslo, a tak pokud patříte mezi Kornovy příznivce, jistě bude právě tato scéna pro vás sladkým bonbonkem. Nebo snad vanilkovým rohlíčkem?

Pro mě byly spolu s obsazením nejlepším prvkem představení různé efekty a všelijaká kouzla, kterých bývá v pohádkách hodně, ale přenést je na divadlo? To chce hodně odvahy a šikovnosti. Tady vše vyšlo skvěle, od vznášející se Panny Marie přes bleskurychlé proměny hraběte v žebráka a zpět. Moc jsem se ale těšila hlavně na zázrak se zamrzlým rybníkem, přičemž už to chvíli vypadalo, že na něj snad nedojde. Nakonec to bylo ale nejlepší kouzlo večera. Myslím si, že už jen z tohohle hlediska to bude zážitek pro děti i dospělé.

Vše doplňují vyloženě pohádkové kostýmy Lindy Boráros i scéna Petra Hlouška, která je situovaná spíše v zadní části jeviště. Vpředu je tak víc prostoru na choreografie Ivany Hannichové. Nejkrásnější je ale napodobení oblohy plné hvězd, ba co víc, párkrát nám v divadle začalo i sněžit!

Let na křídlech mládí? Intenzivní zážitek z představení Racek

Pracuje se ale i s orchestřištěm, a to hned několika originálními způsoby. Živá hudba je také velkou výhodou Anděla Páně, protože tomu zkrátka dodává větší grády. Já osobně bohužel musím říct, že melodie Brzobohatého pro mě nejsou dostatečně „zapamatovatelné na první dobrou“, ale zároveň je z nich cítit rozmanitost. Pořádně rozjetá je především píseň Čardáš, mariáš, jinak pro mě ale vedla originální aranž známé písně Adeste Fideles v úvodu. Vánoční atmosféru pak spolehlivě zajistí samotný závěr muzikálu, který se nese na tónech koledy Narodil se Kristus Pán. Je naprosto fascinující přitom pozorovat všechny herce pospolu, v nebeských výšinách, jak oslavují narození Ježíška.

Jen mám tedy pro vás na závěr malinko smutnou zprávu. Pokud už jste si to s Ježíškem nedomluvili předem, pod stromeček si asi lístky na Anděla Páně už nenadělíte. Až do konce roku je totiž beznadějně vyprodaný. V únoru a březnu 2024 už také narazíte jen na pár opuštěných lístečků, větší šanci máte až v květnu a v červnu. Jedno je ale jisté, tato pohádka jistě zahřeje na duši i před letními prázdninami.

Muzikál Anděl Páně

Obrázek 1 z 5

Veronika Khek Kubařová Foto: David Kraus

Související obrázky: