Divadlo

Špatné kroky vedoucí na správnou cestu: Kam nás zavedou »Dva na houpačce«?

Dva herci, dva byty a příběh o dramatickém vztahu mezi mužem a ženou. Jaké je představení Dva na houpačce ve Vršovickém divadle Mana?

 

Opravy se přesunuly. V Benátkách si dejte pozor

Houpačka života

 
Na začátku všeho je obyčejný telefonát, zdánlivě o prodeji lednice. Ve skutečnosti se tady ale schyluje k něčemu úplně jinému, což je záhy jasné. Jenže tohle není žádná love story z pohádky, ale vztah plný komplikací, lží, toxického chování a bolesti. 
 
V tomto směru je představení Dva na houpačce v mých očích zase taková jedna antireklama na milostné vztahy. Vlastně jsem čekala nějak dramatičtější konec, nějakou větší spoušť, ale podobně, jako byste neměli čekat lásku až za hrob, tak se nejedná ani o tragédii srovnatelnou třeba s Romeem a Julií. Spíš je to příběh, který se klidně někomu mohl stát. Občas mi některé momenty připadaly nadsazené či nelogické, ale skrývaly se tam také krystalky pravdy a toho, jak setkání dvou duší (možná v nesprávný čas) může vypadat. 
 
Názorně ale vidíme, že všechno špatné je pro něco dobré, a pokud máme zažít skutečnou lásku, musíme se přestat bát se na té pomyslné houpačce života pořádně odrazit. Bez toho se totiž neproletíme. Jistě nás nějaký ten tvrdý dopad také čeká, ale je nutné udělat alespoň pár špatných kroků. I ty nás totiž paradoxně mohou dovést na správnou cestu. 

 

KVÍZ: Jak dobře znáte Ženy v běhu? Otestujte své znalosti ohledně milé komedie

Nejsilnější prvky

To je zhruba poselství, které jsem si ze hry Williama Gibsona v dramaturgii Věry Maškové a v režii Viktorie Čermákové, uváděné s překladem Jiřího Muchy, odnesla. Za nejsilnější stránku uvedení Vršovického divadla Mana považuji obsazení. Jak jsem se již zmínila v textu o představení Krakatit, spojení Ondřej Černý a Týna Průchová za mě dobře fungovalo již tam. Těšila jsem se na jejich další spolupráci a v této rovině se rozhodně nejednalo o zklamání. Rozhodně spolu mají dobrou chemii a díky tomu je celý příběh uvěřitelnější. 
 
Ondřej Černý zde předvedl hned několik poloh. Tak jak mi byla ovšem sympatická jeho figura v Krakatitu, tak se mi nyní coby Jerry Ryan trochu zprotivil. Jeho výbušnost mi připadala potenciálně dost nebezpečná a stále jsem čekala, s čím zase přijde. Také ze sebe často dělal zdánlivě chudáka, ale popravdě jsem na jeho straně moc nebyla. Daleko víc jsem si oblíbila Gitu v podání Týny Průchové, která především v první polovině působí jako hodná holka s čistým srdcem a velkou dávkou naivity. Záhy ale začíná být jasnější, že ani to není stoprocentní pravda. I ona má na svědomí nějaké to toxické jednání, dopouští se citového vydírání a především střídavě bagatelizuje a dramatizuje své zdravotní obtíže. Hodně mě však z její strany zaujala věta, že od mužů čeká jen to nejhorší, která ukazuje, že už toho má zřejmě za sebou víc, než dává na první dobrou znát.
 
Dále mohu kladně zhodnotit i scénu a kostýmy Pavlíny Chroňákové. Kostýmy jsou jednoduché a civilní, dobře dokreslují charaktery postav a jejich životní cesty v souvislosti s jejich prací a jejich sny. Zaujala mě však víc scéna, která je velmi hravá, přitom nijak přeplácaná. Rozdělená je vlastně do dvou polovin, z nichž ta (z našeho diváckého pohledu) levá je zpočátku laděná do modré a tmavé barvy, zatímco ta pravá naopak do růžové a dalších světlejších odstínů. Levá, značící byt Jerryho, je chladná, strohá, neútulná. Vpravo má naopak své sympaticky zabordelené útočiště Gita. Ke štěstí stačí postel, lampička na nočním stolku a němý sluha na oblečení, ale nejvíc mě stejně zaujaly růžové basy na colu, které se daly využít také jako místo k sezení. 

 

Setkání Slunce a Měsíce ve Spirále: Jaké jsou české Madisonské mosty?

Náhoda? 

Občas byly využity také projekce na plátně v levé části scény, ale ty mě zase tak nezaujaly a připadaly mi více méně zbytečné. Zpočátku jsem se ještě snažila rozklíčovat, zda je tam opravdu vidět, jak se rozvíjí květina z poupěte, ale posléze jsem to vzdala a začala projekce ignorovat. Stejně tak hudební podkres (Taskent, Ketsa – Off Days) mě nenadchl a zvolila bych klidně něco méně moderního. 
 
Můj celkový zážitek z představení, které trvá 100 minut (+ 20 minut je přestávka) byl příjemný, i když jsem asi čekala, že pocítím o něco hlubší emoce, což se nestalo. Zaujalo mě ale, že se v díle několikrát mluvilo o mostech, přičemž režisérka Viktorie Čermáková stojí i za krásným kouskem Nové Spirály s názvem Madisonské mosty (o němž jsem zde již také psala)… Počítám, že je to jen náhoda, ale spíše mi připadá, že náhody neexistují a je to tak trochu osud.
 

Související obrázky: