Auto-motoDopravní okénkoLifestyleVidea

Pozor na řazení. Takto se nikdy nespletete!

Za volantem máme každý mnoho zlozvyků. Jedním z nejčastějších je špatné držení řadicí páky při přeřazování. Přitom existuje jednoduchý způsob, jak vždy zařadit správnou rychlost.

1. stupeň

Obrázek 1 z 8

Ruka do L, dlaní zatáhnout k sobě a pak spodkem dlaně dopředu

Vždy, když jedu s někým jako spolucestující autem, sleduji, jak daný řídí… A často právě vidím, že při řazení drží řadicí páku jako kopyto (když tedy pominu ponechávání ruky na řadící páce, o čemž ale píše pomalu každý na auta zaměřený web) a tím mají i problém správně zařadit zvolenou rychlost. Přitom se dá jednoduchým trikem založeným na správné poloze ruky zajistit vždy přesné zařazení požadované rychlosti.

Základem je nedržet řadicí páku shora a křečovitě. Ruka musí být volná, nesmí se během přeřazování na páku zbytečně tlačit a trhat. Optimální přeřazování probíhá dvěma pohyby, a to vyřazení, lehké uvolnění ruky a poté zařazení, přičemž na oba úkony použijeme stejný úchop. A jaké ty úchopy jsou?

1. rychlostní stupeň:

Prsty ohneme vůči dlani do tvaru písmene L. Do vzniklé „misky“ v dlani uchopíme řadicí páku zprava, zatáhneme k sobě doleva a spodní částí dlaně potlačíme dopředu. Za běžného provozu do 1. rychlostního stupně nepodřazujeme.

     

2. rychlostní stupeň:

Stejně jako v případě 1. stupně ohneme ruku do tvaru písmene L. Tentokrát však ruku umístíme zešikma zprava/odpředu (ale z boku páky) horní části dlaně („bříška“ pod prsty) a stáhneme odpředu dozadu po hraně kulisy řadicí páky. Přitom stále lehce tlačíme ruku k sobě k sobě. Při podřazování pak nejprve bříšky pod prsty zatáhneme za řadicí páku, ať spadne do neutrálu, pak přitáhneme řadicí páku dlaní k sobě bříšky pod prsty zatáhneme dozadu. Zde si musíme dát pozor, abychom opravdu nejprve vyřadili z 3. stupně a poté teprve podřadili. Jedním táhnutím zešikma nemusí řadicí páka zapadnout do vedlejší dráhy a velmi snadno místo 2 zařadíme 4.

3. rychlostní stupeň:

Ruku máme nataženou a spodní částí dlaně zatlačíme odzadu do řadicí páky. Tím vyřadíme, a naprosto stejným zatlačením zařadíme 3. rychlostní stupeň. Naprosto stejně i podřazujeme, tedy zatlačíme odzadu spodní částí dlaně, tím vyřadíme a stejným pohybem i zařadíme. Důležité je ruku mezi dvěma tahy lehce uvolnit, ať řadicí páka zvládne zapadnout přesně doprostřed kulisy.

4. rychlostní stupeň:

Použijeme tři prsty (ukazováček, prostředníček a prsteníček) stažené k sobě, které zahákneme shora za přední část řadicí páky a tuto tahem přesuneme odpředu dozadu. Stejné to je při podřazování, kdy použijeme stejně spojené tři prsty, i stejný pohyb ruky. Pouze po vyřazení musíme ruku na chvíli povolit, aby řadicí páka stihla zapadnout do středové polohy a bylo tak možné přesně zařadit.

5. rychlostní stupeň:

Ruku položíme na řadicí páku shora a zapřeme si ji palcem. Zatlačíme lehce dopředu spodní částí dlaně, ať rychlost vyřadíme, zatlačíme palcem směrem od sebe doprava a spodní částí dlaně zatlačíme dopředu. Při podřazování (pokud tedy máte ve voze 6. rychlostní stupeň) stačí pouze tlačit do páky odzadu dopředu a lehce přitlačovat palcem proti pravé straně kulisy.

6. rychlostní stupeň:

Palcem si zapřeme řadicí páku z levé strany a zbývajícími prsty ruky (respektive bříšky pod prsty) zatáhneme páku odpředu dozadu, přičemž palcem lehce tlačíme proti pravé straně kulisy.

Zpátečka:

Jelikož má každý vůz jinak umístěnou a řazenou zpátečku, neexistuje jednotný postup, jak zpětný chod řadit. Já mám například na svém Volvu zpátečku doprava přes pružinu a dozadu. Většina vozů z koncernu Volkswagen (takže i většina Škodovek) má zpátečku řešenou přes zamáčknutí řadicí páky směrem dolů a poté do 1. stupně, francouzské vozy se zase třeba řadí s pomocí přizvednutí kroužku na řadicí páce.

A jak to vypadá prakticky, to se můžete podívat na následujícím videu:

Zdá se vám to složité? Větší vozidla (myšleno nákladní nebo autobusy) mají řazení naprosto odlišné. Například starší Karosy mají sudé převody posunuté o řadu doprava (tedy 2 míří přímo dozadu), menší nákladní vozy mají 8 převodů rozdělených do dvou „Háček“, mezi nimiž se přepíná (buď posunem řadicí páky doprava/doleva nebo přepínačem pod hlavou řadicí páky) a kamiony mají dokonce 16 převodových stupňů. Jak takové řazení může vypadat si můžete prohlédnout v následujícím videu. Samozřejmě se v běžném provozu takto všechny převody nevyužívají (obvykle se prázdný rozjíždí z malé 3 a velké se řadí až od 6. převodu, plný pak například z malé 2), ale stejně musí řidič přeřazovat a šlapat na spojku opravdu hodněkrát.

Související obrázky:

Napsat komentář