TechnikaTechnologieVěda

Metaverzum! Čeká nás budoucnost ve virtuálním světě?

Ať tak, či onak, metaverza, či metavesmíru chcete-li, se s jistotou dočkáme. Například zakladatel platformy Facebook, Mark Zuckerberg, se před nedávnou dobou nechal slyšet, že hodlá vytvořit komplexní metavesmír, který bude zahrnovat i zmiňovaný Facebook či Instagram, a jeho následujícím krokem bylo přejmenování společnosti Facebook na Meta. Nebyl však prvním, a rozhodně není a nebude posledním, kdo s myšlenkou virtuálního světa pracuje.

Co je to vlastně metaverzum?

Metavesmír je nekonečný virtuální svět, s cílem vedoucí ke zdokonalení a zjednodušení sociálního spojení mezi lidmi, a to bez potřeby fyzického kontaktu. Hypoteticky se bude možné připojit pomocí 3D brýlí a dalších pomůcek do některého z digitálních světů, které nám následně poskytnou možnosti seznamování, virtuálních procházek na různých místech v reálném světě i mimo něj, návštěvy koncertů, či divadel a kin. Nebude chybět ani místo pro zábavu a hry, nebo k řešení pracovních schůzek a mnoho dalšího.

Aniž bychom si to uvědomovali, prvky metaverza si pomalu oťukáváme již přibližně dvacet let. Ať už formou různých MMORPG (online her s obrovským množstvím hráčů, kteří jsou připojeni ve stejný moment), nebo například třírozměrným virtuálním světem, známým jako Second Life (druhý život), kde se svou postavičkou (avatarem) opravdu druhý život žijete. Můžete s ostatními například konverzovat, vytvářet a prodávat věci, vydělávat peníze prací a ty následně utrácet, cestovat po virtuálním světě, či se vzdělávat. Hlavní boom tohoto světa již před několika lety pominul, je však nutné podotknout, že v roce 2008 v něm bylo registrováno více než dvanáct milionů „hráčů“, kteří v herní ekonomice denně utratili přes třicet milionů korun.1

Poprvé byl termín metaverzum použit ve sci-fi románu Neala Stephensona z roku 1992 s názvem Snow Crash. Nejnovějším, a za naši redakci také velmi povedeným, ztvárněním metavesmíru je film Stevena Spielberga z roku 2018 Ready Player One. V tomto snímku sice převládá herní aspekt virtuální reality, ale je pravděpodobně nejlepší ukázkou pro pochopení tohoto světa.

Digitální vesmír již dávno není v plenkách

Mnozí vědci se domnívají, že již za pár let budeme svědky obrovského průlomu ve virtuálních světech. Někteří jdou ještě o krok dále a věří, že kolem roku 2030 již bude velká část populace žít primárně v metaverzu. A možná mají pravdu – vždyť do jeho vývoje se chtějí zapojit hlavně společnosti, které moderní internet v podstatě ovládají. Mimo zmiňovaný Facebooku (Metu), se jedná také o Microsoft, Amazon, Google a Apple. Nejsou však jedinými, kdo má na metavesmír zálusk, mimo těchto technologických gigantů stojí za zmínku také například společnost Epic Games, vyvýíjející počítačové hry a vlastnící stejnojmennou platformu k digitální distribuci her.

Temná strana mince

Pojďme si přiblížit několik z mnoha možných rizik a problémů. Je potřeba si uvědomit, že s osobními, přes internet zneužitelnými daty, se na černém trhu obchoduje již nyní. V metaverzu by mohlo docházet ke krádeži kompletní virtuální identity jedince či celých skupin a vzhledem k tomu, že se ve virtuálním světě počítá s kryptoměnou jako platidlem, mohou být jisté skupiny schopné odcizit celé účty, bez možnosti jejich dohledání či potrestání. Je samozřejmě možné, že bude vyvinut potřebný systém ochrany, a riziko tak bude mírnější.

Jsou však jisté oblasti, kde i nám dobře známý internet čelí problémům, a které budou metaverzum pálit o to více. To, že se mnozí lidé ve hrách, seznamkách, či na sociálních sítích vydávají za někoho jiného a následně se z toho snaží profitovat, je dobře známou věcí. V tomto světě to však bude mnohem snazší, včetně případného stalkingu či celkového ohrožení soukromí nejen ve virtuálním světě.

Jedno z největších rizik ale připadá na děti. I na běžném internetu často naletí podvodníkům, nebo pedofilům a je velmi náročné je ochránit. V metaverzu může být tento problém ještě výraznější a bude jistě nezbytné přijmout přísnější opatření, nežli na běžné síti.

Doufejme, že si je každý tvůrce a případný budoucí provozovatel těchto světů všemožných rizik, které je nutné potlačit, vědom, a nebude pracovat jen na co největším zpeněžení virtuálních realit.

 

Trailer k filmu Ready Player One 

 

1 zdroj: https://cs.wikipedia.org/wiki/Second_Life

Související obrázky:

Napsat komentář